Page 32 - bildinmi.com İbadetim
P. 32

Te miz lik  ve  Çe şit le ri  3  DERS


              Bu ko nu da ki ha dis ler den iki si şöy le dir:




                        “İman yet miş kü sur bö lüm dür. En üst bö lü mü ‘lâ ilâ he il lâl lah’ sö zü, en aşa ğı sı
                        da yol dan ra hat sız ve ri ci şey le ri kal dır mak tır. Ha yâ da iman dan bir bö lüm dür”
                        (Buhari, İman, 3).

                        “Üm me ti min iyi ve kö tü bü tün iş le ri ba na gös te ril di. İyi iş le ri ara sın da, yol lar-
                        da sı kın tı ve ren atık la rın alı nıp atıl ma sı nı da gör düm. Kö tü iş le ri ara sın da ise,
                        göz önü ne tü kü rül me si de var dı” (Müslim, Mesâcid, 57).



                          Birlikte Konuşalım
                         Çevre temizliğine dair ayet ve hadisler bularak, üzerinde konuşunuz!





              Ma ne vî  Te miz lik

              Mad dî  te miz lik,  göz le  gö rü le bi len  ve  fi zi kî  ola rak  al gı la na bi len  kir le rin  te miz len me si
              an la mı na gel mek te dir. Mad dî te miz li ğe bü yük önem ve ren İslâm dinî, manevî te miz li ğe
              da ha da faz la önem ver mek te dir. Çün kü din, te mel de in sa nın manevî kir ola rak ni te len-  31
              di ri le bi le cek olan kö tü lük ler den uzak kal ma sı nı, her han gi bir şe kil de bun la ra bu laş mış sa

              da bu kir ler den arın ma sı nı em re der.

              İn san ya ra tı lı şı iti ba riy le ma nen te miz dir. Ço cuk dün ya ya gel di ği za man her han gi bir
              manevî kir le doğ maz. O, ter te miz ola rak dün ya ya ge lir. An cak son ra dan gü nah ve kö tü-
              lük le re bu la şa bil mek te dir. Bu ba kım dan in sa nı manevî kir ler den uzak tut mak ve ya ra tı lı-
              şın da ki sa fi ye ti ko ru mak, dinî mi zin ön ce lik li he def le rin den dir. Gü nah la ra da la rak ma nen
              kir len miş  olan la ra  kur tu luş  ve  rah met  ka pı sı  ka pa tıl ma mış,  içi ne  düş tük le ri  kir li lik ten
              kur tu la bil me ve ma nen arın ma fır sat la rı su nul muş tur.

              Ma nen arı na bil mek için İslâm dinî, kö tü lük le ri ke sin bir şe kil de terk edip bir da ha on la rın
              ka ran lık dün ya sı na dön me me sö zü de mek olan ‘Töv be’ ka pı sı nı açık tut muş tur. Bu nun
              için hak sa hip le ri nin hak la rı nın ia de si ve on lar la he lal le şil me si, kö tü lük le re bir da ha dön-
              me me ye ke sin bir şe kil de söz ve ril me si, piş man lık du ya rak iş le nen gü nah lar dan do la yı
              Yü ce Al lah’tan ba ğış lan ma di len me si ge rek mek te dir.

              Manevî te miz lik çir kin ve kö tü has let le ri terk ede rek gü zel ah lâk ile be zen mek tir. Dinî
              bir te rim ola rak bu arın ma ge nel lik le ‘Tez ki ye’ kav ra mıy la ifa de edi lir. Tez ki ye yi, di ğer bir
              de yiş le manevî arın ma yı ger çek leş ti re bi len ki şi ler, manevî te miz li ğin esa sı nı oluş tu ran

              ih lâs, sa mi mi yet, doğ ru luk, dü rüst lük, hak ka ni yet, gü ve ni lir lik… gi bi gü zel ah lâk il ke le-
              ri ni de el de et miş olur lar.











     ibadetim.pdf   32                                                                               28.09.2010   10:51:09
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37