Page 130 - bildinmi.com İbadetim
P. 130

Kurban  8  DERS


            ye ni fi kir ler den, ye ni eser ler den ha ber dar olan ki mi âlim le rin il mî ha ya tın da cid dî de ği-
            şik lik ler ve ge liş me ler ol muş tur.

            Hac es na sın da dün ya nın her ta ra fın dan Kâ be’ye ge len Müs lü man lar, ara la rın da ön ce-
            den ya pıl mış her han gi bir an laş ma ol mak sı zın ay nı fi il le ri ay nı şe kil de ger çek leş ti rir ler.
            Böy le ce  Müs lü man lar,  bir bir le rin den  ha ber siz  ola rak  ay nı  ide al le re  yö ne lik  bir  gay ret
            için de bu lun duk la rı nı fark eder ler. Bu ara da ken di le ri dı şın da mil yon lar ca in sa nın ay nı
            ama cı  pay laş tı ğı nın  bi lin ci ne  ula şır lar.  Hac,  dün ya nın  ne re sin de  ya şar lar sa  ya şa sın lar,
            bü tün  Müs lü man la rın  ay nı  de ğer le re  sa hip  ol duk la rı  ve  bu  de ğer le rin  ken di le ri  için
            or tak bir ze min oluş tur du ğu ger çe ği ni or ta ya ko yar. Hac da ya pı lan du alar ve töv be ler
            ka bul gö rür. Böy le ce bu iba de ti ye ri ne ge ti ren ler, es ki ha ta ve gü nah la rın dan arı na rak
            ha ya ta ye ni bir can lı lık ve şu ur la dö ner ler.


                      “Kim Al lah için hac ce der de (Al lah’ın rı zâ sı na uy ma yan) kö tü söz ve dav ra nış-
                      lar dan ve Al lah’a kar şı gel mek ten sa kı nır sa, (kul hak kı ha riç) an ne si nin onu
                      do ğur du ğu gün kü gi bi (gü nah la rın dan arın mış ola rak hac dan) dö ner” (Bu hâ-
                      rî, Hac, 4; Ne sâî, Me nâ si kü’l-Hac hac, 4;. Müs lim, Hac, 438. I, 983).
                      “Ha cı lar ve um re ya pan lar Al lah’ın el çi le ri (me sa be sin de)dir. Ken di si ne dua
                      eder ler se du ala rı na ica bet eder, O’ndan ba ğış lan ma di ler ler se on la rı ba ğış lar”
                      (İbn Mâ ce, Me na sik, 5).
                                                                                               129









               8        Kurban








            Kur ba nın Ma hi ye ti

            Söz lük te ‘yak laş mak, Al lah’a ya kın lık sağ la ma ya ve si le olan şey’ an la mı na ge len kur ban,
            te rim ola rak, ‘İba det mak sa dıy la be lir li bir va kit te be lir li şart la rı ta şı yan hay va nın usu lün-
            ce ke sil me si, ya da bu şe kil de ke si len hay van’ de mek tir.
            İn san lık ta ri hi ile ya şıt kur ban uy gu la ma sı, şe kil ve amaç yö nüy le ara la rın da ki fark lı lık lar
            bir ta ra fa he men bü tün din ler de mev cut bir iba det bi çi mi ol muş tur. Ni te kim Kur’an-ı
            Ke rim’de Hz. Âdem’in iki oğ lu nun Al lah’a kur ban tak dim et tik le rin den söz edi lir (Ma ide,
            5/27); bir baş ka ayet te de ila hi din le rin hep sin de kur ban hük mü nün ko nul du ğu na işa ret
            edi lir (Hac, 22/34). Kur ban, İs lâm’da da yer al mış ve geç miş ten gü nü mü ze Müs lü man lar
            bü yük bir he ye can la bu iba de ti ye ri ne ge tir me ye özen gös ter miş ler dir.











   ibadetim.pdf   130                                                                              28.09.2010   10:51:20
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135