Page 20 - bildinmi.com İbadetim
P. 20

Ünitenin Özeti


              he sa bı nı ora da ve re ce ği nin bi lin ciy le ha re ket et mek, ki şi nin öl çü lü ol ma sı nı ve her işin de
              dü rüst dav ran ma sı nı sağ lar. İn sa nın bu bi lin ci ka zan ma sın da iba det le rin önem li bir iş le vi
              var dır. Ör nek len dir mek ge re kir se, ki şi nin, he la lin den ka zan ma so rum lu lu ğuy la yol suz luk-
              la ra bu laş ma ma sı, ema net bi lin ci ne sa hip ola rak üst len di ği gö rev ler de hi le yap ma ma sı,
              üze ri ne dü şe ni hak kıy la ye ri ne ge tir me si, çev re ye za rar ver me me du yar lı lı ğı gös ter me si,
              ben cil lik ten kur tul ma sı, iyi lik le rin yay gın laş ma sı, kö tü lük le rin azal ma sı için gay ret gös ter-
              me si gi bi bel li baş lı so rum lu luk la rı nı gö zet me sin de iba det ler önem li kat kı sağ lar.
              Di ğer ta raf tan ibadet ler, in san hayatını disip lin al tına alır. İn sanın bel li zaman lar da yeri-
              ne getir mek le yüküm lü ol duğu ibadet ler, in sanı dağınık lık tan, başıboş luk tan ve sorum-
              suz luk tan kur tarır. Her işin de Cenab-ı Hak’ın denetimini gön lün de his set mesine vesile
              olur. Bu şekil de bir sorum luluğa sahip olabilen bir kim senin, top lum için deki tutum ve
              dav ranış ları da olum lu yön de geliş me gös tererek öl çülü ve düzen li olur. Böy le bir kim se
              hak sız lık lar dan ve baş kalarına zarar ver mek ten sakınır. Mükâfatını Al lah’tan umarak her-
              kese elin den gel diğin ce iyilik yap maya çalışır.











                              Ünitenin Özeti                                                       19



              İbadet, Al lah’ı yücelt mek, O’na kar şı sev gi, say gı ve bağ lılığını gös ter mek için güzel bir
              niyet le or taya konan ve yapıl masın da sevap bulunan tutum ve davranış demek tir.

              İbadet, Al lah’a bağ lılığın bir ifadesidir. O’nun iradesine boyun eğ mek tir. O’na tes-
              lim ol mak ve her şeyin onun elin de ol duğunu bil mek tir. Her alan da O’nun sınır sız
              hâkimiyetini kabul et menin sim gesidir.

              Şekil ve şar ta bağ lı olan ibadet ler, bedenî, malî ve hem bedenî hem malî olarak üçe
              ay rılır. Namaz ve oruç bedenî, zekât ve kur ban malî, hac ise hem bedenî hem de malî
              bir ibadet tir. Bun ların mik tarını ve nasıl yapılacağını Kur’an ve Sün net or taya koy muş tur.
              Bun lar değiş mez. Bu an lam da ibadet koy ma yet kisi sadece Al lah’a ait tir.
              Sadaka, salih amel ve in fak gibi hayır lı, yarar lı ve fay dalı iş ler, ey lem ler ve har camalar da
              bazı âlim ler ce geniş an lam da ibadet olarak kabul edil mek tedir.

              Er gen lik çağına ulaşıp ak lı başın da olan Müslüman lar dinen yüküm lü (mükel lef) kabul
              edil mek tedir. Mükel lefin iş leri, farz, vacip, sün net, müs tehap, mübah, mek ruh, haram,
              müf sid ol mak üzere sekiz dir:

              Farz, din de, yapıl ması kesin olarak is tenen iş tir. Beş vakit namaz la oruç gibi. Her mükel-
              lef, far zı yerine getir mek le sorum ludur. Far zı yerine getiren, hem görevini yap mış hem
              de sevap kazan mış olur. Getir meyen ise günah kâr olur ve cezaya çarp tırılır. Far zı in kâr
              eden din den çıkar.








     ibadetim.pdf   20                                                                               28.09.2010   10:51:08
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25